Rubriky
Technologie Učitelské řemeslo

5 + 1 tip pro tvorbu digitálního obsahu

aneb děti si také zaslouží čistou grafiku

Naše školní kopírka se nachází ve sborovně. Materiály se tam posílají z počítačů po celé škole a často se tam hromadí. Pro tento účel máme vedle kopírky stůl, kde papíry čekají, až si je někdo vyzvedne. Mám takovou fetišistickou zálibu tyto opuštěné materiály prohlížet. Jednak doufám, že mi poskytnou inspiraci, navíc jsem velmi kritická k jejich vizuální stránce. Vždy mě rozčílí rádoby pracovní list, který někdo na poslední chvíli stáhl, a to ještě v malém rozlišení, takže písmo je roztřesené a obrázky, který mají daný materiál pravděpodobně zatraktivnit, jsou rozpadlé na jednotlivé pixely.

Vím, že pokud člověk učí, je času zatraceně málo. Na všechno. Na přípravy, na hodnocení testů, na přemýšlení o koncepčních věcech, na rozhovory s kolegy, na plánování dlouhodobých projektů. Proto se může zdát, že to, zda dětem šoupneme papír hustě popsaný Comic Sansem (protože to přece býval cool font), nebo nějaký vymazlený pracovní list, nad jehož gafickou stránkou jsme strávili spoustu času, je vlastně fuk. Přece jenom, nejde o formu, ale o obsah.

Nesouhlasím. Myslím si, že učitel by měl dětem nabízet graficky čisté materiály, které navíc spojuje nějaká jednotná linka. Zkrátka vytvořit si svůj grafický rukopis, podle kterého děti hned poznají, že se jedná o váš materiál. Děti si tím pádem časem zvyknou, jak s daným materiálem pracovat a co od něj čekat. Což přináší minimálně dvě výhody. Práce s jasnými materiály uvolňuje dětem operativní paměť a dává jim více prostoru pro soustředění a učení. A také posiluje jejich jistotu (o tom, proč je důležité jistotu posilovat hovoří např. zde Michal Dubec).  

Rozhodně nejsem žádný expert na grafiku a nemám do ní žádný odborný vhled. Studovaný grafik s citem pro detail by na všem, co vytvářím, pravděpodobně našel spoustu nedostatků. Protože jsem ale takový amatér, mám ozkoušené, že věci, které používám, zvládne určitě používat každý. Dala jsem dohromady čtyři tipy, které můžete okamžitě využít při tvorbě svých materiálů. 

#1 Písmo

Co? 

Font Lexend, který byl vyvinut s ohledem na potřeby těch, kdo mají obtíže se čtením. Dopodrobna rozepsáno na jejich stránkách zde.  

Proč? 

Písmo je jednoduché, bezpatkové, tím pádem nabízí co nejméně rušivých elementů. Mezery mezi jednotlivými znaky jsou větší než u většiny jiných fontů, a tím pádem se snižuje nebezpečí záměny dvou písmenek či jejich vynechání.

Jak? 

Pro všechny mé testy, pracovní listy a digitální úkoly používám už pouze tento font. Kromě vizuálního sjednocení všech mých materiálů to vedlo k eliminaci rozhodovací paralýzy o tom, jaké písmo použít.

#2 Prezentace

Co? 

Na stránce slidesgo.com si vyberete šablonu, kterou si okamžitě nakopírujete do svého Drivu.

Proč? 

Není nic pro oči bolavějšího, než přehnané experimentování s písmem, pozadím, odrážkami a animacemi. Proč ztrácet čas vytvářením vizuální stránky prezentací, když už to povolanější udělali za nás? 

Jak? 

Tento rok používám ve všech svých hodinách šablonu Word Work Activities. Její originál mám uložený a vždy, když potřebuju, vykopíruju si z ní předpřipravený slide, který se mi hodí. Děti jsou už na to zvyklé, vědí, co který slide znamená a mají to asociované s hodinami angličtiny. S šablonami opatrně. Pozor na to, aby vaše prezentace nakonec v důsledku děti spíš nerozptylovaly. 

#3 Obrázky

Co? 

Na stránce flaticon.com naleznete obří databázi jednoduchých ikon, které mohou doplnit slidy, testy, pracovní listy, kartičky, a cokoliv dalšího, co kreativní učitel vytvoří.  

Proč? 

Podle teorie dvojího kódu (v angličtině tzv. dual coding), bychom při učení nových věcí měli kombinovat kanály, kterými se k nám nová informace dostává (více info např. zde). To ve výsledku našim žákům usnadňuje upervňování látky. Bohužel tyto snahy často končí na Google obrázcích, v horším případě na ilustračních fotkách s vodoznakem ze Shutterstocku. Nehledě na to, že hledání toho správného obrázku zabere spoustu času a výsledek je nekonzistentní, často nekvalitní, s absencí transparentního pozadí. Abych se vyhnula všem výše zmíněným problémům, používám jasné, čitelné a vizuálně čisté ikony. 

Jak? 

Ikony lze stáhnout v maximální velikosti 512×512, s transparentním pozadím, barevné či černobílé, s možností si barvy sám upravit v jednoduchém editoru. Pro stahování se musíte registrovat a pak jste omezeni velkorysým limitem 100 ikon denně. Některé ikony jsou pouze prémiové, k nim mají přístup pouze platící uživatelé. Pokud si člověk vybere ikony pouze od jednoho autora, je navíc jedoduché dodržet zásady copyrightu.

#4 Pracovní listy

Co? 

Stránka canva.com nabízí intuitivně jednoduché rozhraní pro tvorbu jakýchkoliv materiálů. Jediný placený nástroj, který ve svém výčtu mám. Pro ty, kteří chtějí systematicky vytvářet své materiály, je to ale investice, která se ušetřeným časem mnohonásobně vrátí. 

Proč? 

Canva umí jednoduše přetvářet vaše vize do reálné podoby. Se vším můžete šoupat a jednoduše si tak vytvořit přesně takový materiál, jaký potřebujete. 

Jak? 

Z nekonečné databáze již hotových materiálů vyberete ten, který vám sedí, a v jednoduchém editoru ho přetvoříte podle vašich potřeb. Z praxe ozkoušeno, že tvorba komplexního pracovního listu nemusí zabrat víc než 15 minut.

#5 Emotikony

Co?

I emotikony mají svoji Wikipedii. Jmenuje se emojipedia.org a je to knihovna všech emotikonů, na které jste zvyklí např. z WhatsApp. 

Proč? 

Protože jedna emotikona, obzvláště v dětském světě, řekne víc než 1000 slov.

Jak?

Využívám emotikony např. při zadávání instrukcí nebo jako rychlý nástroj k poskytování zpětné vazby. V době online výuky byly emotikony neocenitelné ve všech možných doplňovacích cvičeních. Dětem jsem vždy jednoduše zadala, aby ve větách nahradily symbol avokáda správným slovem. K otevření okna s emotikony můžete také použít klávesovou zkratku Win a . (tečka) ve Windows a Command a Control-Space na Macu. 

# Bonus

Pro ty z vás, kdo si někdy, podobně jako já, zakoketovali s photoshopem a stále ho ke své práci využíváte, zkuste stránku www.photopea.com (je to takový photoshop online, méně uživatelsky příjemný, ale co se funkcí týče, v podstatě totožný). 

Pokud vás náš článek zaujal, jsme potěšeny. Co si o něm myslíte? Máte materiály vychytané a vymazlené i po grafické stránce? Už teď víte, co uděláte příště lépe? Nebo vás grafická stránka nechává klidnou i po přečtení článku? Ať tak či tak, budeme rády, když nám o tom napíšete. 

Novinky do emailové schránky

Kliknutím na tlačítko "Přihlásit" souhlasíte se Zásadami ochrany osobních údajů.

Komentáře nejsou povoleny.