Rubriky
Spolupráce Učitelská duše

MasterMind aneb pravidelná profesní setkávání

Jak se pravidelně setkávat s ostatními učiteli a vytvořit si prostor pro sdílení a podporu.

MasterMind skupiny začaly původně vznikat v byznysovém prostředí. Jedná se o pravidelné setkávání lidí na stejné či podobné pracovní pozici. Stejné profesní zázemí znamená, že členové skupinky mluví stejným jazykem, mají podobné zkušenosti a pravděpodobně řeší podobné problémy a čelí podobným výzvám. Jsou zkrátka profesně na stejné vlně.

MasterMind skupiny se snaží znásobit potenciál odborností, dovedností, životních zkušeností či sítě kontaktů jejich jednotlivých členů.

navolnenoze.cz

Parametry Mastermind skupin (vychází z myšlenek Daniela Bauera):

  • Pravidelnost: setkávání v čtrnáctidenním nebo měsíčním rytmu zajišťuje konzistentnost, přehled o tom, co ostatní členové dělají a taky odpovědnost vůči ostatním členům
  • Velikost: jedním z pilířů MasterMind skupin jsou vztahy a důvěra mezi jejími členy. Proto je vhodné, aby měla skupina přiměřený počet členů (kolem 10), což umožňuje budovat mezi účastníky hluboké vztahy, poznávat se a současně nabízí názorovou a zkušenostní pestrost.
  • Členové: zde už záleží na každé skupině. Můžeme se scházet ve velmi úzce vymezeném pracovním formátu – např. Pouze učitelky dějepisu z 2. stupně. Nebo nám může vyhovovat scházet se v rozmanitější skupině, kde jsou kromě učitelů i ředitelé nebo asistenti pedagoga. 

Struktura jednotlivých setkávání (dle Daniela Bauera):

  • Check-in neboli úvodní kolečko: Navzájem si sdělíme, s čím na setkání přicházíme. Co jsme zažili, co nás v současné chvíli zajímá. Jak v profesním, tak v osobním životě. 
  • Diskuze o knize: Některé skupinky mohou společně číst jeden konkrétní titul. O myšlenkách v něm obsažených pak diskutují společně. 
  • Horké křeslo (z anglického Hot seat): Čas, kdy se celá skupina soustředí na jednoho člena, který přednese svůj problém, projekt, cíl, jež stojí v současnost v centru jeho přemýšlení. Od ostatních očekává pochopení, radu, popostrčení někam dál. Funguje zde synergie, kdy ze společné diskuze a následného řešení nemusí benefitovat pouze ten, kdo sedí na “křesle”, ale všichni ostatní členové, kteří o problémů přemýšleli. 
  • Stanovování cílů: Pokud své cíle sdělíme někomu dalšímu, je pravděpodobnější, že opravdu vyvineme nějaké úsilí, abychom cíl splnili. MasterMind tak slouží i jako takové pošťouchnutí, abychom naše úkoly nenechaly plavat.

MasterMind setkání jsme na sobě v rámci třech učitelek testovali několik let. Sepsali jsme o tom článek Co vše přinesl do našeho života MasterMind. Principy MasterMindu jsme propojili s našimi učitelskými zkušenostmi a poznatky a vznikl EduMind. Ten bychom rádi nabídli českým učitelům, aby i další kolegové měli možnost čelit výzvám učitelství společně.

Novinky do emailové schránky

Kliknutím na tlačítko "Přihlásit" souhlasíte se Zásadami ochrany osobních údajů.

Komentáře nejsou povoleny.