Celodenní workshopy

CELODENNÍ WORKSHOP (8 VH)

Paměť, motivace, aktivizace: Nástroje pro úspěšnou výuku

Káča
Eva

Poznámka: Tento workshop jsme dříve nabízeli pod názvem „Jak vést výuku s ohledem na vědecké poznatky o zapomínání?“. Obsah zůstává převážně stejný. Pokud jste se již tohoto workshopu zúčastnili, přihlaste se prosím jen v případě, že si chcete téma cíleně zopakovat nebo jej zažít znovu s odstupem.

Chcete, aby si vaši žáci nejen zapamatovali, ale i porozuměli a chtěli se učit dál?

Workshop nabízí praktické strategie a nástroje, které podporují dlouhodobé zapamatování, porozumění a vnitřní motivaci žáků. Opírá se o poznatky z kognitivní psychologie – vysvětlíme si rozdíl mezi krátkodobou, pracovní a dlouhodobou pamětí, ukážeme si principy, které zvyšují šanci, že si žáci novou látku skutečně zapamatují a dokážou s ní dále pracovat.

Součástí workshopu jsou  konkrétní aktivity, které si na vlastní kůži vyzkoušíme – například mazací tabulky, mini kvízy, Think-Pair-Share nebo volné psaní. Lektorky sdílí  řadu konkrétních příkladů a nápadů z naší rozmanité praxe – od výuky na základní škole až po vysokoškolské prostředí.

Zároveň se zamyslíme nad tím, co motivuje naše žáky – co jim dává smysl, co je brzdí, a co vlastně potřebují slyšet, aby se cítili schopní a odhodlaní učit se dál. Protože učení není jen o obsahu – ale o pocitu kompetence, bezpečí a smyslu.

Účastníkům nabízíme možnost stát se učitelem, který má učení svých žáků pevně v rukách – učitelem, který ví, kde jeho žáci právě jsou, kam směřují a jak je na jejich cestě podpořit. A zároveň to vědí i samotní žáci.

Na závěr si každý účastník stanoví vlastní akční krok, který během následujících dnů vyzkouší ve své výuce – a přiblíží se tak učení, které v hlavách zůstává.

Workshop je možné hradit z prostředků OP JAK.

Rozsah workshopu

Workshop Aktivizační metody, které pomáhají dlouhodobému zapamatování má rozsah 8 vyučovacích hodin a nabízíme ho ve formátu intenzivního celodenního workshopu – ideální pro hluboké ponoření do tématu v jednom souvislém bloku.

Časová flexibilita

Pro ty, kteří preferují kratší časové úseky, nabízíme podobný obsah rozdělený do dvou setkání po 4 vyučovacích hodinách. Tato varianta je vhodná pro postupné zpracování tématu a umožňuje účastníkům mezi jednotlivými setkáními reflektovat a aplikovat získané poznatky.​ Hledejte workshopy Aktivizační metody 1-2 v sekci půldenní workshopy.

Obě varianty – celodenní i rozdělená – pokrývají stejný obsah a klíčové principy učení. Výběr formátu závisí na vašich časových možnostech a preferencích.

CELODENNÍ WORKSHOP (8 VH)

Vyučující jako designér informací

Eva

Jak přemýšlet o výuce tak, aby pomáhala – a nepřetěžovala?

Učení nové látky může být pro studenty náročné – obzvlášť pokud jsou zahlceni příliš velkým množstvím informací nebo nejasnými materiály. Jako vyučující jsme často ve svém oboru tak dlouho, že už zapomínáme, jaké to je být začátečníkem. Právě proto se v tomto workshopu na výuku podíváme optikou teorie kognitivního zatížení a role učitele jako designéra informací.

Rozdělení workshopu

1

Plánuji

Naučíme se efektivně vybírat, které informace mají skutečně zaznít ve výuce, a jak je strukturovat. Pomůže nám v tom metoda 4S podle Olivera Caviglioliho. Opřeme se přitom o naši expertní znalost, ale naučíme se s ní pracovat tak, aby nezahltila začátečníky.

2

Vytvářím

Podíváme se na pravidla pro tvorbu výukových materiálů – prezentací, pracovních listů, tabulek i vizuálních schémat. Vycházíme z principů přehledného designu a budeme hledat způsoby, jak podpořit porozumění bez zbytečného kognitivního přetížení.

3

Učím

Ve třetí části se zaměříme na principy, které pomáhají upravit naše vystupování a prezentaci materiálů tak, aby nebyla překážkou učení. Budeme pracovat s teorií dvojího kódování, přechodným informačním efektem, potřebou zveřejňovat expertní schémata i efektem nadbytečnosti a rozdělené pozornosti.

Na závěr si každý účastník stanoví akční krok, který mu pomůže přenést získané poznatky do vlastní výuky.

Workshop je možné hradit z prostředků OP JAK.

Rozsah workshopu

Workshop Vyučující jako designér informací je navržen jako osmihodinový vzdělávací blok. Probíhá formou celodenního intenzivního setkání, které umožňuje důkladně se ponořit do tématu a postupně rozvíjet jednotlivé části – od plánování přes tvorbu až po samotnou výuku.

Časová flexibilita

Pro ty, kteří preferují kratší časové úseky, nabízíme podobný obsah rozdělený do dvou setkání po 4 vyučovacích hodinách. Tato varianta je vhodná pro postupné zpracování tématu a umožňuje účastníkům mezi jednotlivými setkáními reflektovat a aplikovat získané poznatky.​ Hledejte workshopy Vyučující jako designér informací 1 – plánuji, vytvářím a Vyučující jako designér informací 2 – učím v sekci půldenní workshopy.

Obě varianty – celodenní i rozdělená – pokrývají stejný obsah a klíčové principy učení. Výběr formátu závisí na vašich časových možnostech a preferencích.

"Moc super a pohodová atmosféra, jde cítit dost zkušeností a znalostí ohledně výuky, takže i kurz byl vedený dobře podle těchto znalostí. Zajímavé bylo vyvolávání, často na učitelských kurzech se tomu lektoři vyhýbají, ale vám se to povedlo dělat velmi nenásilným způsobem, že se všichni zapojili, ale nebylo to nepříjemné."

Účastník workshopu, vysokoškolský vzdělavatel, MUNI

„Dekuji moc, za dnesni workshop, byl pro me velmi inspirujici a mrzi me, ze ho absolvuji az ted pred materskou, ale verim, ze si nabyte znalosti overim i v domaci vychove 🙂 ale urcite budu aplikovat. Velmi prinosne, vedete to vyborne!"

Účastnice workshopu v Kritickém myšlení

"Oceňuji zapojení účastníků, nutilo přemýšleta ne být jen pasivním posluchačem. Věřím, že díky tomu nastane uložení do dlouhodobé paměti. 🙂 Vyhovovala mi strukturovaná prezentace s časovou osou - ráda vím, co kdy bude. Intermezza podpořila lepší zapamatování a možnost diskuse nad nedokonalým pochopením. Moc děkuji, bylo to velmi přínosné a ráda se zúčastním dalšího podobného semináře nebo uvítám možnost přijet k nám do školy na proškolení dalších pedagogů."

Účastnice workshopu, provázející učitelka, UHK