
Dvouhodinové workshopy
DVOUHODINOVÝ WORKSHOP (2 VH)

Rutiny ve třídě: Vstupenka (Do Now)
Foto: Otevřeno

Jak pomocí výukových rutin vytvořit prostředí, které podporuje učení?
Učící se prostředí není samozřejmost. A přitom rozhoduje o všem: o tom, jestli žáci vnímají nové informace, jestli přemýšlejí, jestli se vůbec mohou učit.
V tomto workshopu se společně podíváme na to, jak jednoduché výukové rutiny – opakující se, předvídatelné a smysluplné činnosti – vytvářejí prostor, ve kterém se žáci cítí bezpečně, jsou soustředění a připravení na učení. Ukážeme si, jak tyto rutiny usnadňují nástup do hodiny, zklidňují chaos, a dělají z výuky něco, co má rytmus a řád.
Zaměříme se konkrétně na jednu z nejúčinnějších rutin pro začátek hodiny – tzv. „Vstupenku“ (Do Now). Získáte konkrétní příklady, tipy i příležitost si tuto rutinu vyzkoušet a přizpůsobit vlastní výuce.
Chcete méně zmatku, víc pozornosti a žáky, kteří jsou na začátku hodiny opravdu přítomní – hlavou i srdcem? Pak je tenhle workshop přesně pro vás.
Rozsah workshopu
Workshop Rutiny ve třídě: Vstupenka (Do Now) je koncipovaný na 2 vyučovací hodiny. Nenavazuje na žádný předchozí workshop a je otevřený všem zájemcům – zúčastnit se může kdokoliv bez ohledu na předchozí zkušenosti.
DVOUHODINOVÝ WORKSHOP (2 VH)

Hledání rovnováhy v diferenciaci – Kognitivně přívětivá výuka pro všechny žáky
Foto: Konference Vzdělání pro budoucnost
Foto: Národní konference k přípravě učitelů

Jak nastavit výuku tak, aby podpořila všechny žáky – a přitom byla zvládnutelná i pro vás?
Diferenciace je silný nástroj, jak podpořit každého žáka tam, kde zrovna je. Ale když není promyšlená, může snadno vést k nejasnostem, frustraci a přetížení – nejen u žáků, ale i u vyučujícího. Dobře promyšlená diferenciace dokáže vytvořit prostředí, kde se každý žák může učit naplno.
V tomto workshopu prozkoumáme diferenciaci nejen z pohledu formativního hodnocení, responzivní výuky, ale zejména z pohledu teorie o kognitivním přetížení. Prozkoumáme naše možnosti, jak při plánování a vedení výuky zohlednit kognitivní zatížení, a jak nastavit diferenciaci tak, aby byla skutečně účinná – a zároveň srozumitelná a proveditelná.
Získáte konkrétní principy, nástroje i příklady, které vám pomohou vytvářet úkoly a aktivity tak, aby podporovaly porozumění, ne zahlcení. V praktické části budete pracovat s vlastním úkolem nebo zadáním, které upravíte podle principů efektivní diferenciace.
Na závěr si stanovíte vlastní akční krok, který můžete hned využít ve své výuce.
Rozsah workshopu
Workshop Diferenciace z pohledu kognitivního zahlcení má rozsah 2 vyučovacích hodin. Nenavazuje na žádný jiný workshop, lze jej absolvovat samostatně.
DVOUHODINOVÝ WORKSHOP (2 VH)

Proč jsem přestala soutěžit aneb úspěch pro každého žáka
Foto: Konference Klett
Foto: Konference Klett

Co se s dětmi děje, když mezi sebou soutěží? A učí se při tom opravdu něco?
V tomto workshopu společně prozkoumáme, proč jsem soutěžení ve výuce postupně opustila — a co jsem zavedla místo něj. Zaměříme se na alternativní způsoby aktivizace a motivace žáků, které respektují principy fungování jejich mozku a podporují dlouhodobé učení, ne jen krátkodobý výkon.
Projdeme si 5 pilířů výuky pro všechny — aktivizaci, vybavování, učení, úspěch a motivaci — a ukážeme si konkrétní metody, jak v hodinách zapojit opravdu všechny žáky, podpořit jejich přemýšlení a nabídnout každému možnost zažít úspěch. Nebudou chybět diagnostické otázky, práce s mazacími tabulkami nebo jednoduché vstupní aktivity typu Do Now.
Společně si ukážeme, jak poznat rozdíl mezi „zábavnou aktivitou“ a skutečně smysluplným učením, jak vytvářet podnětné a bezpečné prostředí pro všechny a jak zajistit okamžitou zpětnou vazbu, která posouvá dál nejen žáky, ale i nás učitele.
Rozsah workshopu
Workshop má rozsah 2 vyučovacích hodin a je vhodný pro učitele 2. stupně ZŠ a SŠ. Lze jej absolvovat samostatně.