Na začátku naší MasterMind skupiny stál jeden velký konec. Po dokončení dvouletého výcviku Učitel naživo se nám sice trochu ulevilo a získali jsme mnoho času navíc, zbylo v nás ale také jakési prázdno. Prázdno po intenzivním sdílení a pravidelném setkávání s lidmi, kteří ve škole zažívají podobné věci jako my a hovoří stejným jazykem.
Vrtala nám hlavou myšlenka, jak o toto bezpečné, tvůrčí, inspirativní a podporující prostředí úplně nepřijít. A odpověď jsme našli v podcastu Cult of Pedagogy. Konkrétně v epizodě o MasterMind skupinkách. Ve zkratce se jedná o pravidelné strukturované setkávání podobně profesně zaměřených lidí, které slouží k jejich dalšímu růstu. Více se můžete dočíst v našem článku MasterMind aneb pravidelná profesní setkávání. V MasterMindu jsme našli přesně to, co jsme potřebovali, a tak jsme se v tomto formátu začali scházet. A dodnes jsme nepřestali.
MasterMind pro mne znamená způsob, jak si udržet radost a nadšení z učitelské profese. Pomáhá mi vědomím, že nepřecházím bez ocenění úspěchy a nezametám pod koberec neúspěchy. Vlastní i žáků.
Eva (Co pro mě znamená MasterMind)
Začátky našeho Mastermindu se kryly s našimi začátky ve školství. Čelili jsme prvním nesnadným situacím s dětmi i kolegy, pomalu jsme se střetávali s realitou učitelského řemesla. Síla MasterMind skupiny se naplno projevila v covidových letech, kdy jsme sdíleli naše první nesmělé zkušenosti s online výukou, technické vychytávky i velikou míru zoufalství z toho, že na nás “naše” děti koukají jen skrze obrazovky. V tomto těžkém období pro nás bylo extrémně důležité mít v sobě oporu a taky bezpečný prostor, kde jsme mohli dát průchod občasným pocitům zoufalství, ale i radosti, když se něco podařilo a dobře zafungovalo.
MasterMind je pro mě sytícím zdrojem. Zdrojem růstu, velkého pochopení, podnětů k přemýšlení. Zdrojem radosti a podpory.
Anet (Co pro mě znamená MasterMind)
Vídáme se (online) jednou za čtrnáct dní. Pravidelná setkávání, na kterých jdeme do hloubky, někdy až na dřeň, nás posilují, drží nás nad vodou v těžkých časech a v neposlední řadě nás neuvěřitelně profesně posouvají. Bez nich bychom ani jedna nebyla takovou učitelkou, jakou jsme nyní. MasterMind přežil dokonce těhotenství a péči o novorozence dvou z nás. A co víc, právě z našeho MasterMindu vzešly tři učitelky. Nejprve jako blog, později jako mnohovrstevnatý projekt nabízející podporu a pochopení ostatním pedagogům.
MasterMind je pro mě bezpečné prostředí. Vím, že mi holky budou naslouchat a rozumět. Vědomí, že se každých čtrnáct dní potkáme mi dává větší klid a nadhled v každodenním životě ve škole.
Káča (Co pro mě znamená MasterMind)
Struktura našich MasterMindů je vždy stejná. Máme čas na sdílení osobních i profesních zdarů a nezdarů, přemýšlení o tom, kudy a jak dál a bavit se do hloubky o tématech, která jednu z nás trápí. Navzájem se vyslechneme a nabídneme svá řešení nebo nápady k dané situaci.
Vybraná témata, která jsme také probíraly
- Jak pojmout první hodinu.
- Jak ošetřit nadané děti.
- Jak si organizovat čas.
- Jakým způsobem používat s dětmi digitální technologie.
- Jak dotahovat velké myšlenky nebo projekty do konce.
- Jak více vnímat to, co funguje a nenechat se zahltit tím, co nefunguje.
- Jak si stanovovat osobní rozvojové cíle.
- Jak zreflektovat školní rok.
Principy MasterMindu jsme propojili s našimi učitelskými zkušenostmi a poznatky a vznikl EduMind. Bezpečný prostor s cílem učitele podpořit, dlouhodobě nabízet příležitost ke sdílení a podporu učitelů na cestě za jejich krátkodobými či dlouhodobými cíli.