Devátá epizoda našeho podcastu je o lešení. Co je pro nás lešení v učení? Jak s lešením pracujeme ve třídě? Jaké typy podpory při učení používáme a co to přináší dětem?
Díl můžete poslouchat i na 🍎 Apple Podcasts nebo 🟢 Spotify.
Devátá epizoda našeho podcastu je o lešení. Co je pro nás lešení v učení? Jak s lešením pracujeme ve třídě? Jaké typy podpory při učení používáme a co to přináší dětem?
Díl můžete poslouchat i na 🍎 Apple Podcasts nebo 🟢 Spotify.
Když jsem začínala učit, byla jsem překvapená, kolik dovedností musím děti naučit nad rámec předmětu, který učím. V podstatě všechno, co jsem po nich chtěla, a co mi přišlo automatické, pro ně (není se čemu divit) automatické nebylo. Naučila jsem se tedy o svých požadavcích na žáky přemýšlet, zjednodušovat je, a dobře je na začátku školního roku modelovat.
Jedna z věcí, která mě zaskočila tak, že si jí i po těch letech stále pamatuji, je, že žáci neumí odpovídat na otázky. Hrozně často se mi v hodinách angličtiny stávalo, že jsem někomu položila otázku a odpovědí mi byl jen pohled zpět, někdy ani ten ne. Snažila jsem se dotyčnému pomoci: „Pokud nevíš, je to v pořádku, ale musíš mi to říct.” A tak jsme se naučili říkat „I don’t know.” Slavila jsem to jako úspěch, ale radost mi vydržela jen chvíli. Z „I don’t know” se pro mé žáky stala úniková cesta. Způsob, jak proklouznout a nepřemýšlet dál.
Osmá epizoda našeho podcastu je věnovaná ChatGPT, technologii, o které se teď hodně mluví. Jaké jsou naše zkušenosti s touto AI? Jak ji konkrétně používáme pro naši práci, co nás překvapilo, v čem spatřujeme rizika a jaké nás napadají otázky?
Díl můžete poslouchat i na 🍎 Apple Podcasts nebo 🟢 Spotify.
Sedmá epizoda našeho podcastu začíná upřímným konstatováním: „Já prostě neumím končit hodinu.”
Máte to podobně? Taky se vám stává, že čtyři minuty před koncem hodiny začínáte novou aktivitu? Že vám zvoní doprostřed věty? V tomto díle společně přemýšlíme, co může přispět k tomu, aby byl konec hodiny její plnohodnotnou součástí. Jak to dělat, aby hodina nepřestala, ale skončila? Je učitelské selhání končit 5 minut před koncem? A čím konkrétně lze hodinu zakončit?
Díl můžete poslouchat i na 🍎 Apple Podcasts nebo 🟢 Spotify
Na našem nedávném MasterMindu jsem otevřela téma, jak pracovat s hlášením se dětí při společném programu v knihovně. Ráda bych nyní zaznamenala, jaké konkrétní situace zažívám, jak nad nimi přemýšlím a kam mě posunulo jejich rozebrání na MasterMindu. Náměty, které zazněly k tomu, co v daných situacích mohu vyzkoušet, jsou v textu označeny žárovkou (💡).
Šestá epizoda našeho podcastu. Tvořit pravidla s dětmi? Představit je dětem jako hotovou věc? Jakou zkušenost s tvorbou pravidel a jejich naplňováním máme? Je možné nebýt 100 % důsledný v jejich dodržování? Jaká pravidla považujeme za důležitá? Pravidla jako nástroj, který podporuje sebejistotu, samostatnost a pocit bezpečí ve škole.
Díl můžete poslouchat i na 🍎 Apple Podcasts nebo 🟢 Spotify.
Úryvek z podcastu 200. epizody Cult of Pedagogy. Přeloženo, kráceno a přizpůsobeno českému kontextu.
Cože? Frontální výuku? Ta přece k modernímu učení nepatří. V dnešní době mají studenti spolupracovat, přicházet na věcí sami, rozvíjet se pomocí projektové výuky…
Ano, všechny tyto prvky do výuky patří, ale neznamená to, že bychom kvůli nim měli frontální styl učení zavrhnout úplně. Vždyť co jiného, než frontální způsob výuky, jsou oblíbené TED talks nebo “nauč se to” youtube videa?
Pátá epizoda našeho podcastu. Pod tajemnou zkratkou SCARF se ukrývá pět sociálních potřeb, které mají velký vliv na to, jak se děti ve škole cítí a chovají. V epizodě rozebíráme, co jako učitelé můžeme konkrétně dělat, abychom dětem tyto potřeby ve škole naplňovali.
Díl můžete poslouchat i na 🍎 Apple Podcasts nebo 🟢 Spotify.
V minulém článku z této minisérie jsem vzpomínala, co mi běželo hlavou po půl roce ve školství. Co se mi tam odehrává nyní, na konci prvního školního roku?
Jsem začínající učitelka. Je mi 43 let. Učitelství je tedy má druhá profese. A přestože jsem se různými formami vzdělávání zabývám již téměř deset let, po půl roce “ostré” výuky v základní škole, jsem narazila na tři témata, která jsem si předem neuvědomila.