V minulém článku z této minisérie jsem vzpomínala, co mi běželo hlavou po půl roce ve školství. Co se mi tam odehrává nyní, na konci prvního školního roku?
Jsem začínající učitelka. Je mi 43 let. Učitelství je tedy má druhá profese. A přestože jsem se různými formami vzdělávání zabývám již téměř deset let, po půl roce “ostré” výuky v základní škole, jsem narazila na tři témata, která jsem si předem neuvědomila.
Jennifer Gonzales z blogu Cult of Pedagogy publikovala na své stránce krátké a jednoduché tipy do hodin, které mohou učitelé hned použít v jakémkoliv předmětu. Toto je poslední pětice, kterou bychom s vámi chtěli sdílet. Zbývající tipy najdete v článcích EduTipy 1-5 a EduTipy 6-10.
Přeloženo, upraveno a kráceno dle Jennifer Gonzales.
11. Omezte zpětnou vazbu, dokud není úkol dokončen.
12. Používejte hloučky pro komunikace během skupinové práce.
13. Mluvte se svými žáky i mimo vyučování.
14. Nedávejte příliš nejednoznačná zadání.
15. Pokud potřebujete žákům něco přečíst, udělejte to bez přerušování.
Čtvrtá epizoda našeho podcastu. Proč je dobré ve škole chybovat? Co argument, že “až jednou bude chirurg, taky nebude moci dělat chyby”? K čemu je dětem i učiteli dobré, když se chybovat nebojí? Jak konkrétně v hodině s chybou pracovat? Jak jsme prožívaly chybovaní dětí, když jsme začínaly učit a jak na to, když chybujeme jako učitelé?
Díl můžete poslouchat i na 🍎 Apple Podcasts nebo 🟢 Spotify.
Třetí díl našeho podcastu. Co je pro nás bezpečné prostředí? Co bezpečné prostředí splňuje, jak pomáhá učení? Jak na něm pracovat, a proč si myslíme, že je pro učení nezbytné? Sdílíme konkrétní situace, ve kterých se nám bezpečné prostředí podařilo vytvořit i ty, kde se nám to nepovedlo.
Díl můžete poslouchat i na 🍎 Apple Podcasts nebo 🟢 Spotify.
Druhý díl našeho podcastu. Jaká byla naše premiéra v roli učitelek před dětmi? Jak jsme se cítily, co jsme s dětmi dělaly, co jsme si z toho odnesly a proč jsme učitelství nevzdaly? Co nám v začátku nejvíce pomohlo?
Díl můžete poslouchat i na 🍎 Apple Podcasts nebo 🟢 Spotify.
První díl našeho podcastu. Patří rutina do školství? Je to nuda a nejhorší, co může děti ve škole potkat, užitečný nástroj, který usnadňuje a posiluje učení nebo ještě něco jiného? Co mohou rutiny přinést dětem a učiteli? Jak to máme s rutinami my? V epizodě zazní jak jsme to měly s rutinami na začátku učení a kam se posouváme. Kde se nám daří, na co se teď soustředíme a kam chceme upřít pozornost?
Díl můžete poslouchat i na 🍎 Apple Podcasts nebo 🟢 Spotify.
O rutinách píšeme i v článku Budování rutin najdete ho na blogu: https://triucitelky.cz/budovani-rutin/
Kde nás můžete kromě podcastu potkat?
Na Facebooku: https://www.facebook.com/tri.ucitelky/
Na Instagramu: https://www.instagram.com/tri.ucitelky/
V podpůrné skupině EduMind: https://edumind.cz/
Zdarma si můžete stáhnout i více než 30 tipů na (nejen) knihy pro učitele a učitelky: https://triucitelky.cz/ebook/
Nultý díl našeho podcastu. Jak se tři učitelky potkaly? Kdo jsme, co a kde učíme? Co je to MasterMind? Proč učitelský podcast natáčíme a jakým tématům se chceme věnovat?
Díl můžete poslouchat i na 🍎 Apple Podcasts nebo 🟢 Spotify.
Jennifer Gonzales z blogu Cult of Pedagogy publikovala na své stránce krátké a jednoduché tipy do hodin, které mohou učitelé hned použít v jakémkoliv předmětu. Postupně bychom je s vámi chtěli sdílet. Zbývající tipy najdete v článcích EduTipy 1-5 a EduTipy 11-15.
Přeloženo, upraveno a kráceno dle Jennifer Gonzales.
- Nechvalte obecně, oceňte něco konkrétního.
- VŠECHNO modelujte.
- Udělejte něco jinak, abyste podpořili učení.
- Zopakujte pro všechny otázku, na kterou se žáci zeptali.
- Najděte si čas pro nastavení pravidel.
Otázka wellbeingu (doslova přeloženo jako “cítění se dobře”, zkrátka duševní pohoda) žáků i učitelů rezonuje současným školstvím, a to nejen českým. V našich učitelských vodách se toto téma otevírá s chystanou úpravou rámcového vzdělávacího programu, která na péči o wellbeing klade velký důraz. Učitelé stojí před úkolem, jak ve svých hodinách přistoupit k širokému tématu wellbeingu, do kterého spadá schopnost pracovat se svými emocemi, udržovat respektující vztahy, rozpoznat a uplatnit své silné stránky, plánovat, řešit problémy a zvládat stres.